Ken je de situatie waarbij je zelf interviews met je klant houdt maar dat je het gevoel hebt dat je dat je er nog niet alles uithaalt wat erin zit? Dat knagende gevoel na afloop omdat je vragen niet echt beantwoord zijn?
Vind je het soms lastig om het gesprek gaande te houden of juist om het op een nette manier af te breken? Of om te gaan met weerstand en negativiteit?
Vraag je je ook wel eens af hoe je nu uit alle informatie de rode draad kunt halen of een inzicht moet destilleren? Zodat je geen onjuiste conclusies trekt die leiden tot verkeerde producten of verbeteringen?
Heb je ook wel eens dat je je aan het einde van het onderzoek afvraagt wat je nu echt met de resultaten kan en of je wel het goede hebt onderzocht?
Als dit herkenbaar voor je is biedt de gevorderde training kwalitatief onderzoek
Inzicht krijgen in je klant kun je zelf
een oplossing.
In deze training leer je de basis hoe je als organisatie zelf, door middel van kwalitatief onderzoek, diepgaand inzicht in de drijfveren, wensen, behoeften en emoties van je klant kunt krijgen. Je leert hoe je zelf een kwalitatief onderzoek kunt opzetten en uitvoeren, van het bepalen van je doelstelling en vraagstelling, het doen van een interview tot aan het definiëren van je inzichten en trekken van de juiste conclusies.
Het trainingsprogramma is opgebouwd uit de volgende 3 modules.
1. Wie en wat ga je onderzoeken en hoe pak je dit aan?
- In dit onderdeel bepaal je wat het daadwerkelijke onderzoeksdoel is, welke methode en onderzoekvragen hierbij horen en hoe je deze vertaalt naar een gesprekspuntenlijst. Je leert hoe je je doelgroep kunt definiëren / afbakenen en hoe je je doelgroep werft voor je onderzoek.
- Duur 1 dagdeel
2. Hoe voer je een diepte-interview?
- In deze module leer je hoe je een goed interview kunt houden en om kunt gaan met lastige situaties. We starten met theorie. Daarna is het een kwestie van veel oefenen. Onderwerpen die aan de orde komen zijn luisteren, doorvragen, samenvatten, timemanagement en lastige interviewsituaties zoals weerstand of respondenten die blijven praten over hun eigen onderwerpen.
- Duur 2 dagdelen (op 2 verschillende dagen, met tussentijds ruimte om te oefenen)
3. Informatie verzameld…. en dan?
- Dit onderdeel leert je hoe je de verzamelde informatie en observaties kunt analyseren om deze vervolgens te kunnen vertalen naar goede klantinzichten. Je leert verschillende methoden en technieken om informatie te rangschikken en prioriteren die je helpen om je onderzoeksvragen te beantwoorden en de essentie uit de verzamelende data te halen. Dit helpt je om de juiste conclusies te trekken en deze te kunnen onderbouwen.
- Duur 1 dagdeel
Wat levert het je op?
- Je kunt een onderzoek uitvoeren van A tot Z
- Verkregen informatie vertalen naar juiste klantinzichten
- Omgaan met lastige gesprekssituaties
- Een kijkje in de belevingswereld van je klant, je krijgt dieper inzicht door zelf te ervaren wat hem bezig houdt
- Ontzettend leuke en leerzame gesprekken met je klanten
- Snel en op je eigen moment; je bent niet afhankelijk van andere partijen
- Lagere kosten voor onderzoek
- Je bent alerter op signalen, waar je, naast interviews, ook in de dagelijkse praktijk plezier van hebt.
Voor wie is deze training bedoeld?
- Voor marktonderzoekers die zich verder willen verdiepen in kwalitatief onderzoek.
- Voor organisaties die zelf al het gesprek aangaan met hun klanten en prospect om beter te snappen en te voelen wat hun drijfveren, emoties, wensen en behoefte zijn.
- Voor organisaties die Agile werken en regelmatig klantfeedback ‘ophalen’.
- Voor marketeers die zich bezig houden met propositieontwikkeling en al ervaring hebben met kwalitatief onderzoek.
- Voor innovatie afdelingen die zich bezig houden met productontwikkeling en al ervaring hebben met kwalitatief onderzoek.
Wat is de investering?
- De incompany training voor gevorderden Inzicht krijgen in je klant kun je zelf kost €3.800 (4 dagdelen, exclusief BTW en locatiekosten). Per module kunnen maximaal 8 deelnemers meedoen.
- Om het geleerde daadwerkelijk in de praktijk te brengen biedt SamConsult aanvullende coaching on the job. De kosten hiervoor bedragen €1100 voor 10 uur en € 2100 voor 20 uur coaching. Hierbij kun je denken aan hulp bij het maken van de onderzoeksopzet of gesprekspuntenlijst, extra interviewtraining of begeleiding bij de gesprekken en hulp of advies bij het analyse- en rapportagetraject.
- Maatwerk binnen de trainingen is mogelijk. De kosten hiervoor bedragen 120 euro per uur exclusief BTW.
Meer weten over deze training? Neem dan contact op of laat je gegevens achter middels onderstaand contactformulier. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
t: +31 6 22967826
m: contact@samconsult.nl