Ken je de situatie dat je als bedrijf snel wilt weten wat er bij je klanten speelt? Je hebt bijvoorbeeld een nieuw idee dat je wilt polsen of wilt regelmatig feedback van je klanten, bijvoorbeeld in een agile omgeving. Je schakelt een onderzoeksbureau in en er wordt een, vaak kostbaar, traject opgestart. De doorlooptijd is lang en tussentijds bijsturen is vaak lastig. Aan het einde van het traject krijg je een dik rapport, terwijl jij nu net behoefte hebt aan snelle en concrete inzichten. Je wilt hiermee immers zo snel mogelijk aan de slag. Je hebt het gevoel dat het ook makkelijker moet kunnen, maar je weet niet hoe je dit moet aanpakken.
Als dit herkenbaar voor je is biedt de basistraining kwalitatief onderzoek
Inzicht krijgen in je klant kun je zelf
een oplossing.
In deze training leer je de basis hoe je als organisatie zelf een goed interview kunt houden, hoe je de juiste vragen stelt en hoe je de juiste conclusies trekt uit de verkregen informatie.
Het trainingsprogramma is opgebouwd uit de volgende 3 modules.
1. Wie en wat ga je onderzoeken en hoe pak je dit aan?
- In dit onderdeel bepaal je wat het daadwerkelijke onderzoeksdoel is, welke methode en onderzoekvragen hierbij horen en hoe je deze vertaalt naar een gesprekspuntenlijst. Je leert hoe je je doelgroep kunt definiëren / afbakenen en hoe je je doelgroep werft voor je onderzoek.
- Duur 1 dagdeel
2. Hoe voer je een diepte-interview?
- In deze module leer je de basis hoe je een goed interview kunt houden. Het biedt de basis om een goed gesprek met je klanten aan te gaan. Vanaf de voorbereiding tot het gesprek. Je leert hoe je de juiste vragen stelt, diepgang krijgt en zorgt voor een prettige sfeer. We starten met theorie en daarna is het vooral een kwestie van veel oefenen. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere luisteren, doorvragen, samenvatten en lichaamstaal.
- Duur 2 dagdelen (op 2 verschillende dagen, met tussentijds ruimte om te oefenen)
3. Informatie verzameld…. en dan?
- Dit onderdeel leert je hoe je de verkregen informatie uit de interviews kunt vertalen naar een rapportage. Je leert verschillende methoden en technieken om informatie te rangschikken en prioriteren die je helpen om je onderzoeksvragen te beantwoorden. Dit helpt je om de juiste conclusies te trekken en deze te onderbouwen.
- Duur 1 dagdeel
Wat levert het je op?
- Je kunt een eenvoudig onderzoek uitvoeren van A tot Z
- Snel en op je eigen moment; je bent niet afhankelijk van andere partijen
- Lagere kosten voor onderzoek
- Een kijkje in de belevingswereld van je klant, Je krijgt dieper inzicht door zelf te ervaren wat hem bezig houdt
- Ontzettend leuke en leerzame gesprekken met je klanten
- Je wordt alerter op signalen, waar je, naast interviews, ook in de dagelijkse praktijk plezier van hebt.
Voor wie is deze training bedoeld?
- Voor organisaties die zelf het gesprek willen aangaan met hun klanten en prospect om beter te snappen en te voelen wat hun drijfveren, emoties, wensen en behoefte zijn.
- Voor organisaties die Agile werken die regelmatig behoefte hebben aan klantfeedback en waarbij reguliere onderzoekstrajecten vaak niet passen binnen de (sprint)planning.
- Voor marketeers die zich bezig houden met propositieontwikkeling
- Voor innovatie afdelingen die zich bezig houden met productontwikkeling.
- Voor marktonderzoekers die zich willen verbreden in kwalitatief onderzoek.
Wat is de investering?
De incompany basistraining Inzicht krijgen in je klant kun je zelf kost €3.800 (3 dagdelen, exclusief BTW en locatiekosten). Per module kunnen maximaal 9 deelnemers meedoen.
Om het geleerde daadwerkelijk in de praktijk te brengen biedt SamConsult aanvullende coaching on the job. De kosten hiervoor bedragen €1100 voor 10 uur en € 2100 voor 20 uur coaching. Hierbij kun je denken aan hulp bij het maken van de onderzoeksopzet of gesprekspuntenlijst, extra interviewtraining of begeleiding bij de gesprekken en hulp of advies bij het analyse- en rapportagetraject.
Maatwerk binnen de trainingen is mogelijk. De kosten hiervoor bedragen 120 euro per uur exclusief BTW.
Meer weten over deze training? Neem dan contact op of laat je gegevens achter middels onderstaand contactformulier. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
t: +31 6 22967826
m: contact@samconsult.nl